Kuala Lumpur

Skrevet 11.Juni

Kuala Lumpur 27.-2.Juni

Etter å ha plukket opp sekken å fått stempel i passet var man klar for Malaysia, nærmere bestemt Kuala Lumpur. Her skulle jeg tilbringe en uke og det startet med en natt på hotell.
En time med kjøring og man var i midten av vakre KL. På hotellrommet tok man seg en aldri så liten høneblund, før man våget seg ut i nye og ukjente gater. Etter å ha vandret i backpacker landene Kambodsja og Thailand hvor man er vandt til å se like mange vestlige som lokale omtrent, følte man seg veldig annerledes akkurat nå. Utrolig mange indere og såklart ikke rart asiatere her. Selv om jeg lever på lavbudsjett prøver jeg å unngå McDonalds, Kfc og alt det der, men nå måtte jeg altså kjøpe meg en slapp burger og overfettet chips. Rotet meg også inn på et kjøpesenter med 8 etasjer kun fylt med stoff, not my thing.
Dagen etter var jeg tidlig (12) på plass i min nye seng. Reggae party hostel skal min mor få æren av å finne. Når man sjekker inn på et hostel med bar på rooftoppen, egen resturant i 1.etasje, inkludert frokost og egen gardin rundt senga di, da skal man være meget fornøyd! Et av det beste hostellet på turen.
Jeg var ute å sjekket ut marked, chinatown og kjøpesenter den første hele dagen. Dette var en dag hvor jeg koste meg gløgg ihjel med kun eget selskap. Merkelig å tenke på for 4 måneder siden da jeg satt i Brasil å ikke engang klarte å spise alene, det var syke greier hah. Mye har forandrer seg siden den gang, som føles som år siden! Denne dagen betale jeg 200 norske kroner (!!) for å bli spådd av en spåmann. Her fant jeg ut at jeg skulle bli gift ved 28 år, få tre barn, reise mye ( og at jeg kom til å finne en partner under reising), at jeg var dårlig til å lytte og stole på folk. Fikk også beskjed om at jeg skulle ha startet å bokse når jeg var mindre, og at jeg var for kreativ til å sitte i bank.
På kvelden dro jeg ut med södabror Simon. Vi fikk sett Petronas Towers som var heeelt massivt. Det var SÅ fint når bygningene lyste opp i mørket. Prøvde å komme inn på en nattklubb, men der var vi for dårlig kledd så vi snudde nesa hjem til rooftoppen. Masse uteliggere rundt om i byen, den ene vi gikk forbi hadde utstyret på utstilling- ekkelt.
Dagen etter fant Øyvind ut at jeg var i KL (takk for Facebook) så da møtte jeg favoritt nordlendingen min. På dagtid dro jeg på et vestlig kjøpesenter. Her farget jeg øyenbrynene. Vet ikke om de som jobbet der hadde noe for mye erfaring med solbleiket øyenbryn. Etter å ha blitt på gråten av mine to nye svarte markerte marker i ansiktet ble jeg fulgt etter av en mann fra Dubai. Tilslutt ble han lei av min lille interesse for han, men sa tydelig fra om at han kunne hjelpe meg med hva som helst. Tok taxi hjem å møtte Øyvind. Kort tid etter var vi på vei til bargaten. Alkoholen var rett under norsk pris så dette passet ikke budsjettet. Uansett var det best å avslutte kvelden tidlig da ei kinesisk dame ble helt gal etter meg. Hun var litt for full, og syntes det var veldig stas å snakke med norsk lyshåret jente med blå øyne. Hun holdt meg fast så jeg ikke kunne flytte på meg og å snakke med noen andre enn hun var uaktuelt!
Dagen etter besøkte jeg og Øyvind museum. Islamisk museum er noe som tester tålmodigheten min. Etter museumet rotet vi oss bort og svettet halvt ihjel. Resten av dagen var jeg med Simon igjen.
Nå er vi kommet til søndag, og hva gjorde man denne dagen. Jo, Simon reiste videre så sa hade til han før jeg og Øyvind egentlig hadde store planer om å besøke noen huler. Men det skjedde ikke grunnet regn:( Derfor gikk vi bare å trasket på et kjøpesenter (med stor berg og dalbane i seg).

Dagene går litt i surr nå (kun) en uke etter jeg reiste videre, men var på kino flere ganger, fant og drakk for første gang på fem måneder somersby cider, spiste frozen yoghurt, var oppe sent, sov lenge, tok kinesisk massasje (au) og shoppet litt smått også under midt lille opphold.
Den lille uka i Kuala Lumpur var utrolig bra og så glad jeg skippet Siam Reap (Ankor wat i Kambodsja) for dette. Hadde det beste hostellet, goproen var oppe å gikk igjen, Peteonas tårene var nydelig og med svenske og norske venner kunne jeg endelig snakke trøndersk igjen. Tror det var 1 1/2 måned siden sist jeg snakket norsk på tur så litt morsomt når jeg skal legge bort engelsken. Syns det er komisk at jeg glemmer norske ord og at jeg plutselig slår om til engelsk midt i setningen.

En utrolig bra uke som avslutning på kapittelet soloreiser. Å reise solo har vært så alt for bra. Så mange minner, lærdom og nye venner som er puttet inn i hjertet, hode og hver eneste lille krik og krok av kroppen er overveldende. Håper å få skrevet et innlegg om det å reise solo og generelt hele turen nå som jeg går mot slutten.

Men jeg har fortsatt et land igjen, snart kommer det innlegg om tilværelsen i Vietnam.