Backpacking Mexico

Turens øyeblikk: Plasking med hai. Og å se havet rundt Isla Mujeres.

Turens matopplevelse: Her har vi ikke overraskende mye å velge i. Pizza på Pizza Pazza til kun 25pesos stykke. Det gode brødet vi kjøpte å hadde til frokost i fire dager. Nachos og burritos til 40kr var også meget godkjent. Bønnenstuingen og noen av sausene var også litt av opplevelse.

Turens ord/sitat: "Want a t-shirt? sandals? mexican boyfriened maybe?"- Fast strofe fra de fleste selgerne rundt om i gatene. "are you two runners?"- et kompliment vi har levd lenge på fra resepsjonisten på hostellet.

Turens skuffelse: Tacoen..:(((((((((((

Turens glede: Andrea ble glad når hun fikk holde i en ape på kjøpesenteret. Selv om den var i bånd var den både på skulderen og hodet hennes. Apen ble så glad for å finne et vesen av samme art at den puttet halen i munnen til Andrea (det ble turens glede for Anna). Sammen hadde vi andre gleder. Når vi gikk ned hovedgaten i Playa for første gang. Da var vi veldig klare for Mexico, og det som møtte oss var over forventning.

Turens flause: Uten tvil, når vi låste oss ute på terrassen ti minutter etter innsjekk.

Turens sted: Isla Mujeres - kan ikke få skrytet nok om denne øyen! Ellers foretrekte vi Playa Del Carmen framfor Cancun, men sistnevnte har bydd på nydelige strender.

Turens extra: Mexicanerne er alltid behjelpelig og et veldig hyggelig folkeslag. Militær- og politifolk er bevæpnede med hagle, selv når de er på 7/11 for å handle noe. Alle kjører med nødblink, og politet har alltid på blålys selv om de bare står i ro. Hop-off hop-on-busser har fått en helt annen betydning, her er det bokstavelig hopping inn og ut av bussene. Vannet på flasker er faktisk godt, men det i fra fra springen kan du til og med lukte klorvannet. De har lik musikksmak som oss når det spilles annet enn spanskegreier.

Te amo Mexico

Izla Mujeres

Skrevet 25.01

I går kveld kom vi i kontakt med ei jente ved navn Angela, hun er fra Columbia og jobber her på hostellet som frivillig - som betaling får hun bo her gratis, så vi deler rom her med henne. Hun ba oss med opp på taket og vi ble med, det var veldig trivelig å bli kjent med nye fjes her. En tysker og en nederlender kom vi i kontakt med, nederlenderen hadde fremtidsplanen sin klar - han skulle nemlig bygge hus i Telemark her i Norge. "Koffer itj på shøddarn?" tenkte jeg da - vi har jo trossalt et forrykende flott svart kulturhus midt i sentrum!

Nok om det, vi forhørte oss litt med dem hva vi burde foreta oss her i byen, som vi måtte gjøre før vi dro her i fra. De anbefalte oss Izla Mujeres - ei øy som er omtrent 30-40 minutter unna med båt. Det er veldig mange "reisebyrå" som vil tilby oss turer med snorkling, bading med delfiner og diverse som koster flesk, så vi tenkte å ta ferja dit for oss selv og bare rusle på øya for vi har sett og hørt at den er veldig fin. Vi tok taxi til havna og vi hadde ikke rukket å komme oss ut av taxien en gang før selgerne var på oss igjen.

Men denne gangen fulgte vi faktisk med, for ferja gikk ikke idag..(nesten 97,5% ikke sant, men la gå). Denne selgeren kom med et tilbud til oss, om vi ble med på denne turen fikk vi to timers sightseeing på øya for oss selv, snorkling, dratt på nordsiden av øya og svømme med hai og tatt bilder av det i tillegg skulle vi få servert mat (YES!). Vi hadde nesten ikke noe annet valg enn å si ja, så vi ble med. Vi var ei gruppe på 8 pluss to som var guider. Båten var ikke av det største slaget, så det ble mang et bølgehopp på det åpne hav mot øya, vi fikk jo adrenalinkick som bare det før det hele startet. Da vi kom fram på øya fikk vi to timer på oss på å se oss litt rundt om, ta litt bilder og bare nyte det fine været. Vi gikk innover i byen og så oss omkring, fant oss en rolig restaurant og satt oss ned, her bestilte vi enchiladas - ikke akkurat kjempelikt den type enchiladas vi bruker å lage hjemme. Når vi bestiller oss enchiladas, tacos, quesedillas og andre mexicanske retter forventer vi å få med salsasaus og diverse, slik er det ingenting av her. Her har de en grønn saus (Knallsterk), jeg tenkte det var tacosaus mer eller mindre, det var det altså IKKE. Her bruker de en blanding av tomater og løk til alt. Så i alt er det mer smak i tacosen hjemme enn den her.

Da vi møtte gjengen igjen var det på tide med snorkling, vi hoppet opp i båten og kjørte til sørsia av øya, vannet var helt klart - praktfult. Vi får ikke sagt det nok, det er SÅ fint her! Vi svømte/gikk mot revet som var rett ved stranda, vi kunne faktisk gå da det var grunt nok til det - til og med for meg. Vi tok med gopro-kameraet så vi fikk tatt bilder med litt forskjellig fisk - og litt av oss selv. (Det må til). Da vi var omsider ferdig med snorklingen var det på tide og kjøre til den andre siden av øya, nå skulle vi svømme med hai. Vi så på hverdandre og ble veldig skeptiske. Så sa vi "Nei du, det e no vi har muligheten så kom igjen, vi gjør det!" Vi gikk ned en trapp og ut i vannet, heldigvis var det en annen mann/gutt ut i vannet med oss for å holde i haien mens vi kom oss på plass. Han plasserte haien i hendene på oss, så vi fikk tatt noen bilder. Det var ikke en stor hai som vi ser på Haisommer - men den var stor nok! Det var en brun hai, de som jobbet der kalte han for "Blow-job shark" - grunnen ble for oss litt uklar. Etter atter ett adrenalinkick var det på tide med mat. Det ble servert fisk, spaghetti, ris og noen grønnsaker, usikker på hvilken fisk men godt var det. Etter at maten var inntatt var det hjemreise som sto for tur. Kapteinen kjørte litt roligere hjemover så returen ble mer avslappende.

Før vi tok taxi hjem satt vi bare å filosoferte med føttene hengede fra en falleferdig brygge. Vi så for første gang flyve-fisk, noe som var veldig fasinerende. Og merket at vi hadde blitt an anelse rød på skuldrene.

Tilbake på hostellet, i seng E og F, slappet vi av i et par timer før vi hentet nyvaskede klær. Aldri har det vært så herlig å ha klær som lukter godt. Middagen ble taco for 13 pesos, ca 7kr, på en liten sjappe rundt hjørnet. Klokken var halv ti og vi sovnet etter en dag med mange nye inntrykk.

Grande greetings Andrea

Cozumel og forflyttelse til Cancun

23.01

Etter 40 minutter med en vuggende baat var vi fremme ved oya Cozumel - her skulle vi paa snorkling og GJETT om vi var nervose. Andreas mor Kari var redd vi skulle mote hai, tror ikke det var kjempemange haier der vi snorklet. Storste fisken vi motte pa var pa storrelsen til Andreas fot, fra taa til hael - ikke direkte kjempestor. Oyen var kjempefin, og vi fikk sett en del av Mexico som ikke er like preget av turisme. Denne dagen var det show i parken med etterligninger fra mayaindianerne.

24.01

I dag forflyttet vi oss fra Playa til Cancun. Fra hotell til hostel. Vi bor pá et rom for 10 jenter. Her ble vi tildelt en hengekoye og egne skap for aa ha sekkene vaare i. Middagen i dag ble taco, igjen, paa gatekjokken til 15 norske kroner. Hostellet ligger 100 meter fra bussholderplassen hvor vi ble sluppet av. Tok oss ca to timer aa komme dit. Vi gikk ut fra terminalen, og en mann kom aa skulle hjelpe oss til sentrum av byen. Sendte oss paa en buss som kjorte gjennom store deler av Cancun. Etter to timer gikk vi av bussen akkurat samme sted som vi gikk paa.( Aa gaa med sekken paa ryggen er en ting, men aa sitte paa buss med en sekk pa 15kg er ikke like lett. Aldri for har vi sittet paa med en saa daarlig busssjaafor heller.) Gikk rundt hjornet aa sjekket inn paa hostellet som koster 115 norske kr hver per natt. Vi har ruslet litt rundt i omraadet og fant raskt ut at vi i morgen skal prove aa komme oss til en annen del av byen. Naa er vi paa rooftoppen av hostellet. Her har vi testet ut baade hengekoyen og cocktailene til bartenderen. Og sett bittelitt Mexicans fotball. Naa blir det straks aa hoppe i lakenposen her i Cancun.

Meksikansk aften

Gårsdagen (22/01) ble tilbragt ved bassengkanten for å spare inn noen usle pesos (og for at det var så varmt at å gå ned til stranden ble et for stort ork). Med musikk på ørene og boken forran oss hadde vi ikke noe å klage på. Vi fikk også tatt vår første dukkert i klorvann

På kvelden fikk vi krysset "check" på en av våre must her i Mexico - å spise taco. Vi ble noe skuffet da vi hadde forventet oss mer smak på retten som vi tenkte skulle være sterkere her enn i Norge. Savnet også mais og agurk, og ikke minst bearnies fra Sverige! Men godt var det uansett.

Ruslet litt rundt om i byen etter middagen. Vi fikk sett vårt første hostel å tenkte om kun noen få dager er det vi som kan bo der. Vi så også en stor bygning med røde LEDlys. På terrassene sto det kvinnelige manekenger, og i baren under satt det flere herremenn. Minnet oss stort om et Red light district-opplegg. Havnet også midt oppi en politiaksjon. På panseret på en taxi lå det to poser med marihuana (antar politibetjentene Aakerholm og Lindsetmo), rundt sto det tre menn og masse politibetjenter fult bevæpnet. Skal sies at både politi og militær går med hagler uansett hvor vi ser de.

Under hotellrommet vårt ligger det en bar som spiller så mye go'musikk, så her har vi snakket om å sette oss ned helt siden vi kom til Playa. Musikk av Johnny Cash og Creedence har sirklet rundt oss så vi hadde det som plommen i egget. Ble påspandert tequilashots, og fordi vi er i dens hjemland måtte vi smake. Vi som er ganske puslete på shots hjemme ble hvertfall det her, og det gjorde det ikke noe bedre at tequilaen smakte akkurat som den gjør hjemme - ikke godt.

¡Hola Mexico!

Etter at vi fikk en liten overraskelse om at vi ikke skulle fly med British Airways men American Airlines fikk vi noen minutter med komplikasjoner. Maskinen ville ikke skrive ut Andreas billett. I den 20 minutters lange køen for å få hjelp var vi mer eller mindre stresset. Klokken begynte å nærme seg boarding - og Anna begynte å kjenne på tidspresset. Gjennom securitysjekken var vi begge så heldige og ble tatt med for en grundigere sjekk - morsomt.

På flyet ble det for første gang litt alenetid da vi satt i vær vår ende av flyet. (godt) Flyturen varte i en time og ikke to, her ble tiden brukt til å fylle inn papirer for å komme inn i landet.

Vi hadde ikke rukket å gå av flyet før vi merket at det var greit å være norsk i Mexico. 15 minutter etter ankomst var vi plassert på en buss og på vei til hotellet, med god hjelp av noen herremenn.

Hotellet ligger midt i hovedgata i Playa del Carmen, som passer oss festjenter midt i blinken - hadde det ikke vært for at vi lever på et stramt backpackerbudsjett.

Hotellet var over all forventning, det samme var utsikten fra terassen.

Da vi sto og nøt utsikten lukket gjerne Anna døren bak seg. Dette fikk følger. Skyvedøren gikk nemlig i lås og vi fikk oss ingen vei.

Alternativene for å løse problemet var flere:

- Få kontakt med noen på bakken ved å rope over den meksikanske musikken

- Ringe 1881 for å få nødnummeret til Kilroy slik at Kilroy kunne ringe resepsjonen for å låse opp døra

- Rett og slett knuse døra

- Prøve å få kontakt med noen naboer på hotellet

- Klatre over naboenes verandaer for å hoppe ut i bassenget for så å svømme til andre enden, løpe våt ned i resepsjonen for å be om ny nøkkel.

Vi gikk for sistnevnte. Andrea reddet kvelden.

Her ser vi terrassen vår - mon tro det vistes godt den lille episoden vår.

Dodøra er forresten en skyvedør som bare henger fast i det ene hjørnet, innsikten blir da god. Har også merket at rommet ikke er helt tett da det er ca 10cm glippe på den ene veggen som går ut til gangen.

Før vi tok kveld gikk vi ned hovedgata. Førsteinntrykket er at vi kommer til å kose oss her i Playa Del Carmen, men at budsjettet kan få seg en sprekk.

Veien fra hotellet ned til stranda.

Den nydelige stranda.

I dag var vi ute for å spise frokost før butikkene åpnet. Det kan hinte om at vi ikke har blitt vant til denne tidssonen enda. Resten av formiddagen ble tilbragt på stranden 200meter nedenfor hotellet vårt. Aldri har vi sett et så klart vann tidligere! Sol og varmegrader var det også, så rødfarge i løpet av de kommende dagene skal vi ikke se bort i fra.

Nå ligger vi ved bassengkanten med hver vår bok og nyter det siste av solen før den går ned. Har kun tre netter igjen på hotell før det virkelige backpackerlivet med hostell starter, det blir spennende! Men før den tid har vi planer om både å teste utelivet og koste på oss en skikkelig mexicansk taco.

Pussig, de snakker jo mer engelsk her enn i Miami.

Her i Mexico får også Andrea muligheten til å føle seg lang, meksikanerne er ikke av det lengste slaget akkurat.